LifeStyle Laboratory

Challenge yourself every day to live a charged life. http://lifestylelaboratory.org/

Sluta snusa och bli rik!

Jag snusar. Det är kanske den grejen jag gör i mitt liv som motverkar mitt mål att bli rik och fri mest. För visst är det ett slaveri att vara beroende av en drog för att känna välbefinnande. Den störst anledningen till att jag måste sluta är för att jag inte kan kontrollera mitt snusintag. Jag snusar hela tiden och fortsätter även när det gör att jag får ont i huvudet.
Jag behöver alltså sluta snusa för att bli friare. Jag vill inte tänka på om min dosa räcker kvällen ut eller om jag behöver gå och panikhandla. Jag vill inte råka somna med snus i käften en gång till!
En annan nackdel är att det går emot mitt mål att bli ekonomiskt oberoende. Jag köper ungefär en dosa om dagen för ca 30kr. Här kommer lite exempel på vad det kostar och hur mycket jag skulle spara på sikt av att sluta.
Pengar till snus per..
vecka: 210 kr
månad: 910 kr
år: 10920 kr
Om jag istället investerar pengarna och räknar med en årlig avkastning på 5% får jag på..
5 år = 59 748 kr (fet semester för familjen)
10 år = 130 904 kr (en ny bil)
20 år = 316 572 kr ( kontantinsats till en lägenhet eller hus)
30 år = 579 912 kr (en halv miljon. nuff said!)
Att sluta kommer bli jävligt jobbigt. Jag vet det för jag har försökt förut. Så jag kommer säkert återkomma till min kamp mot snuset fler gånger i den här bloggen.
Funderar du också på att sluta med nikotin? Då skulle jag rekommendera er att besöka de här sidorna och starta en tråd där du berättar om din resa mot ett drogfritt liv. Det kan låta töntigt men det hjälper att prata om "kampen" mot abstinensen med andra slutare. Folk är väldigt hjälpsamma och peppande på forumen.
kolla in:
http://www.slutasnusa.se/
http://www.slutasnusa.info/
Jag önskar mig lycka till. Jag slutar redan idag. 
Taggar: abstinens, bli rik, ekonomiskt oberoende, investera, långsiktigt sparande, nikotinfri, ränta på ränta, sluta snusa, snus, spara pengar;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: